انگلیسی
 Nasser zamiri Official WebSite
  خانه بازگشت خوراک چاپ
 
پنجشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۰
"شیر تلخ" جایزه بهترین فیلم جشنواره ی پروین اعتصامی را كسب كرد.



در مراسم اختتامیه ششمین دوره جشنواره پروین اعتصامی، فیلم 'شیر تلخ' به كارگردانی 'ناصر ضمیری' به عنوان "بهترین فیلم جشنواره" معرفی شد.

به نقل از روابط عمومی جشنواره پروین اعتصامی، آیین اختتامیه ششمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی، شامگاه پنج شنبه (15 دی) در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم از 'گلاب آدینه' به عنوان یكی از پرسابقه ترین بانوان هنرمند و نقش آفرین در سینما، تئاتر و تلویزیون تجلیل شد و 'مهدیه الهی قمشه ای' نیز به عنوان پژوهشگر و ادیب مورد تقدیر قرار گرفت.

همچنین 'لیلا حاتمی' به عنوان نماینده پدرش 'علی حاتمی'؛ كارگردان فقید سینمای ایران، جایزه ویژه جشنواره را دریافت كرد. این جایزه اختصاص به انتخاب بهترین عنوان فیلم با موضوع زنان داشت و طی یك نظرسنجی از 75 چهره فرهنگی به فیلم 'مادر' تعلق گرفته بود. نكته قابل توجه در این بخش مراسم، استفاده از بدل های نمادین برای اهدا این جوایز بود، به عنوان مثال 'افسانه چهره آزاد' با گریم سنگین، نقش مادربزرگش 'رقیه چهره آزاد'؛ هنرمند فقید سینمای ایران را ایفا كرده و جایزه را به لیلا حاتمی تقدیم كرد. همچنین 'آرش اسلامی' در نقش پدرش مرحوم 'هادی اسلامی' و 'كامیار شكیبایی' به عنوان برادرزاده مرحوم 'خسرو شكیبایی' با گریم خاص و شبیه به این هنرمندان از دست رفته، بر صحنه حاضر شدند و جوایز را اهدا كردند.

علاوه بر تقدیر از این بانوان هنرمند و فرهیخته، این جشنواره از پنج بانوی پرستار در دوران دفاع مقدس نیز به عنوان 'پنج ستاره پر فروغ معرفت' تجلیل كرد. در این بخش تندیس پروین زرین به همراه لوح افتخار و 2 سكه بهار آزادی به 'ناهید دیناروند'، 'اعظم دبیریان'، 'لاله زارع زاده'، 'صدیقه حنایی' و 'زهرا سیاه پوست' تعلق گرفت. همچنین دیپلم افتخار جشنواره برای تجلیل از یگانه جانباز نابینای فیلمساز كشور، به 'حمید بهمنی' برای ساخت فیلم 'رنگین كمان نیمه شب' اهدا شد.

'محمدرضا اصلانی'، 'علی معلم'، 'هادی منبتی'، 'احمد الستی'، 'مازیار رضا خانی' و 'هنگامه قاضیانی' در ادامه این مراسم، جوایز بخش ملی جشنواره با عنوان 'نیلوفر زرین' را به برگزیدگان اهدا كردند. در بخش بهترین فیلم جشنواره، تندیس نیلوفر زرین به همراه 10 میلیون ریال جایزه نقدی برای حكایت تصویری مدرن و مستندگونه از ماجرایی مرتجع و هراسبار (فروش نوزادان در افغانستان) به فیلم 'شیر تلخ' به كارگردانی ناصر ضمیری تعلق گرفت.

جایزه بهترین فیلم داستانی نیز به فیلم 'اویان' به كارگردانی 'اسماعیل منصف' اهدا شد و فیلم 'فرشته ای روی شانه راست' به كارگردانی 'آزاده بی زار گیتی' عنوان بهترین فیلم مستند را یافت.

فیلم 'بیگانگی' به كارگردانی 'مریم فخیمی' جایزه بهترین فیلم تجربی را كسب كرد و عنوان بهترین فیلم پویانمایی به 'بالاتر از ابرهای خاكستری' به كارگردانی 'ساره شفیعی پور' رسید.

هیات داوران جشنواره، جایزه ویژه خود را با عنوان 'شاعر عالی قدر' به فیلم 'زنی زیر یخ ها آواز می خواند' به كارگردانی 'مریم خلیل زاده' اهدا كردند و دیپلم افتخار داوران برای هوش یك نوجوان در نگاه به تصویر روزمره زندگی به كارگردان نوجوان؛ 'فاطمه امجدی مسلمان' برای فیلم 'اگه چی بشه چی؟' تعلق گرفت.

جوایز بخش 'نیلوفر سیمین' شامل تندیس نیلوفر سیمین، دیپلم افتخار و 5 میلیون ریال جایزه نقدی نیز كه تنها به هنرمندان بانو اهدا می شود، در بخش بهترین كارگردان زن به 'مریم فتحی فر' برای كارگردانی فیلم های 'باهم' و 'وندا' اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه نویس زن به 'الیكا رضایی' برای فیلمنامه 'بار دیگر خاطراتی كه دوست می داشتم' اهدا شد و 'فائزه عزیز خانی' به عنوان بهترین تدوینگر زن برای تدوین فیلم 'پشت بام' معرفی شد. 'كاترین غلامی' جایزه بهترین پژوهشگر زن' را برای فیلم 'عروسی خون' كسب كرد و 'شیرین آقا رضا كاشی' جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود كرد.

جایزه بهترین انیماتور زن نیز به 'لیلا شعبانی نژاد' به خاطر طراحی و گرافیك فیگوراتیو مدرن و جانبخشی روان به كاراكترها در فیلم 'ماسوله' تعلق گرفت.

جوایز بخش ویژه جشنواره نیز توسط 'فرناز قیصری پور' به عنوان مدیرعامل خانه حمایت از زنان هنرمند ایران و مدیر اجرایی جشنواره و 'كیانوش غریب پور' به عنوان مدیر هنری جشنواره اهدا شد.

در این بخش فیلم 'پریسان' به كارگردانی 'اعظم نجفیان' به عنوان بهترین فیلم داستانی و 'زنی زیر یخ ها آواز می خواند' به عنوان بهترین نامگذاری فیلم انتخاب شدند..

رییس هیات داوران جشنواره پروین اعتصامی: سینمای مستند ایران نیازمند نگاه نقادانه و جامعه شناسانه است رییس هیات داوران جشنواره پروین اعتصامی گفت: سینمای مستند ایران در سال های 75 تا 85 رشد چشمگیری داشت اما اكنون فیلم های این بخش تك ساحتی شده و فاقد نگاه نقادانه، جامعه شناسانه و كشاف است.

به نقل از روابط عمومی جشنواره پروین اعتصامی، 'محمدرضا اصلانی' شامگاه پنج شنبه (15 دی) در آیین اختتامیه ششمین جشنواره فیلم پروین اعتصامی، افزود: در داوری آثار جشنواره پروین اعتصامی، انیمیشن هایی به دست ما رسید كه چیزی از آثار جهانی كم نداشت، این آثار هم در طرح مسایل انسانی و جهانی و هم در استفاده از طرح های مدرن، رنگ های درخشان و نگاه به فیگور، پیشرو بودند.

این مستندساز در ادامه گفت: رشد چشمگیری در زمینه انیمیشن در ایران صورت گرفته است، نگاه عمیق و دراماتیكی در این زمینه وجود دارد و اكثر آثار نیز در این بخش متعلق به زنان فیلمساز است.

اصلانی با انتقاد از به كارگیری لغت 'پویانمایی' به جای 'انیمیشن' گفت: لغت انیمیشن به معنای جان بخشی است، ولی پویا نمایی معنای مثبتی در زبان فارسی ندارد، حتی خوش صدا هم نیست و امیدوارم اصطلاح بهتری در این زمینه پیدا شود.

وی افزود: سینمای تجربی ما نیز رشد چشمگیری داشته است و اكنون فیلم های ما قابل رقابت با آثار جهانی هستند اما آن چه حیرت آور است، ضعف مستند سازی در سینماست. این شاعر و نویسنده در ادامه گفت: به نظر می رسد سینمای مستند ما متاثر از برنامه سازی تلویزیونی، تك ساحتی شده و به مشتی مصاحبه های ساده انگارانه مبدل شده است.

اصلانی با اشاره به حضور بیش از 500 زن فیلمساز در جشنواره پروین اعتصامی، گفت: آمار زنان هنرمند ایران در دنیا بی نظیر است و اگرچه من به نگاه انسانی و نه جنسیتی معتقدم، اما این یكی از افتخارات ملی است كه پاسداشت آن بر عهده همه ماست. وی با اشاره به مشكلات مالی جشنواره فیلم پروین اعتصامی از سال اول برگزاری آن تا كنون، گفت: جشنواره پروین اعتصامی به پاسداشت نام سترگ زن ایرانی برگزار می شود و جای تعجب است كه این جشنواره بودجه متعینی در نظام فرهنگی ما ندارد و همواره با مشكلات مالی دست و پنجه نرم می كند. اصلانی همچنین گفت: بیش از یك هزار فیلم كوتاه به جشنواره پروین اعتصامی ارسال شده كه بخش اعظم آن در بخش خصوصی و به همت خود فیلمسازان و همسران و خانواده آن ها تولید شده اند و این كارگروهی نشان دهنده توانایی زنان هنرمند كشور ما در ایجاد فضای همكاری و فعالیت های اجتماعی است.

ششمین دوره جشنواره فیلم پروین اعتصامی با موضوع رقابت فیلمسازان زن سینمای ایران و فیلم هایی با موضوع زنان، شامگاه پنج شنبه (15 دی) در تالار اندیشه حوزه هنری به كار خود پایان داد.
 

 
خانه Naser Zamiri Official Website بیوگرافی Naser Zamiri Official Website فیلموگرافی Naser Zamiri Official Website جوایز و حضور در جشنواره ها Naser Zamiri Official Website اخبار Naser Zamiri Official Website گالری Naser Zamiri Official Website تماس با من  
Developed by ALMAS